Sabtu, Ogos 20, 2011

Malam Yang Dinantikan.....

Assalamualaikum WBT...Salam Ramadhan, Salam Ukhwah & Salam 1Malaysia....

Alhamdulillah, puji-pujian dipanjatkan kehadrat Allah SWT....Selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW...para ahli kelurga baginda & para sahabat baginda....

Sidang Pembaca Sekalian......

Tanggal 1 Ogos 2011 yang lalu terlah berlalu dengan pantas sekali...pada tanggal tersebut bermulalah kita semua berpuasa....Hari ini 20 Ogos 2011 bersamaan 20 Ramadhan 1432H telah menjenguk kita semua...maka bermulalah fasa ketiga dalam Ramadhan iaitu PEMBEBASAN DARI API NERAKA...Selain dari itu, pada 17 Ramadhan yang lalu kita telah menempuhi satu peristiwa yang amat bersejarah iaitu NUZUL AL-QURAN iaitu peristiwa penurunan Kitab Suci umat Islam....

Peristiwa ini jelas dinyatakan dalam Al-Quran ayat 185 Surah AL-Baqarah yang bermaksud...
"Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjukkan sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan perbezaan (antara benar dan salah)...."

Sidang Pembaca sekalian.....

Berbalik kepada fasa ketiga pada bulan puasa ini, saya menyeru kepada diri sendiri & diri para pembaca untuk meningkatkan KEIMANAN kita kepada ALLAH SWT....Sebagaimana yang kita tahu pada fasa ini jugalah berlaku 1 Malam yang amat besar ganjarannya terhadap kita bagi yang mengerjakan kebaikkan...Malam itu dikenali sebagai "LAILATUL QADAR"...

Penjelasan malam tersebut ada dalam AL-QURAN didalam Surah AL-Qadr ayat 1-5

"Sesungguhnya kami telah menurunkan Al-Quran ini pada malam Lailatul Qadr, dan apa jalannya yang engkau dapat mengetahui, apa dia kebesaran malam lailatul Qadr itu? malam lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun Malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka. kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut. sejahteralah malam yang berkat itu sehingga terbit fajar .  

Berdasarkan ayat tersebut, jelaslah bahawa Lailatul al-Qadar mempunyai kelebihan yang begitu besar, maka seharusnya kita berusaha dan tidak mensia-siakan peluang malam yang dijanjikan itu. Bagi orang yang beriman mereka berazam mencari peluang yang disediakan dengan berlumba-lumba untuk bangun di malam yang hening dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala dari Allah SWT  sepertimana sabda Rasulullah SAW :

Maksudnya:   Carilah Lailatul Qadar pada malam-malam ganjil pada sepuluh hari yang terakhir pada bulan Ramadhan. ” (Riwayat al-Bukhari)

Sidang Pembaca sekalian....
Rasulullah SAW telah menghidupkan 10 malam terakhir ini dengan pelbagai amalan & Baginda juga mengejutkan ahli keluarga baginda untuk beribadat kepada ALLAH SWT...sepertimana yang diriwayat oleh Saidatina Aisyah RA
   
"Sesungguhnya Nabi SAW. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan Baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah .

Maka marilah kita bersama-sama mencari malam tersebut...dengan melakukan amal kebajikan seperti solat sunat, bersedekah, memperbanyakkan bacaan Al-Quran kerana janji ALLAH SWT adalah PASTI.....

Selamat Beramal.....Salam Ramadhan.....



Doa Ramadhan ( Hari Kesembilan Belas - Hari Kedua Puluh Satu )

Assalamualaikum WBT, Salam Ramadhan, & Salam Ukhwah...

Doa-doa Ramadhan-Al-Mubarak....

HARI KESEMBILAN BELAS

"Ya Allah....penuhilah bahagianku dengan berkat-berkatnya dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikkan-kebaikkannya....Janganlah Engkau jauhkan aku dari ketenteraman kebaikkan-kebaikkannya Wahai Pemberi Petunjuk kepada kebenaran yang terang..."

HARI KEDUA PULUH

" Ya Allah....Bukakanlah bagiku pintu-pintu Syurga & tutupkanlah pintu-pintu Neraka dan berikanlah aku kemampuan bagi membaca Al-Quran, Wahai Penurun ketenangan dalam hati orang mukmin...."


HARI KEDUA PULUH SATU

"Ya Allah....berikanlah aku petunjuk ke jalan keredhaan-Mu..dan janganlah Engkau menunjukkan jalan ke Syaitan untuk menguasai diriku..Jadikanlah bagiku Syurga sebagai tempat tinggal & beristirehat..Wahai Pemenuh keperluan orang =orang yang meminta..."

Rabu, Ogos 17, 2011

Doa Ramadhan (Hari Ketiga Belas - Hari Kelapan Belas)

Assalamualaikum WBT, Salam Ukhwah, Salam Ramadhan & Salam 1Malaysia


Berikut adalah sambungan bagi siri doa-doa ramadhan..

HARI KETIGA BELAS 

"Ya Allah, bersihkan diriku dari segala kekotoran & kehinaan. Berikanlah kesabaran kepadaku untuk menerima segala ketentuan. Berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa & bergaul dengan orang baik, dengan Bantuan-Mu wahai Pengharap orang miskin"

HARI KEEMPAT BELAS


"Ya Allah...Janganlah aku dihukum disebabkan kekeliruan yang aku lakukan. Ampunkan aku dari kesalahan & kebodohan. Janganlah Kau jadikan aku sasaran bala & malapetaka, dengan kemuliaan-Mu, Wahai kemuliaan kaum Muslimin".....


HARI KELIMA BELAS


"Ya Allah.....Berikanlah aku rezeki berupa ketaatan orang-orang khusyu' dan lapangkanlah dadaku dengan taubatnya orang-orang yang menyesal, dengan keamanan-Mu, Wahai Keamanan orang-orang yang takut'....


HARI KEENAM BELAS


"Ya Allah....Berilah kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik, dan jauhkanlah aku dari kehidupan orang-orang yang jahat. Dan naungilah dengan rahmat-Mu sehingga ke alam akhirat. Demi ketuhanan-Mu, Wahai Tuhan sekalian alam..."


HARI KETUJUH BELAS


"Ya Allah, tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan & penuhilah hajat serta cita-citaku...Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan tanpa pengungkapan permohonan...Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada didalam hati seluruh isi alam Selawat & Salam Keatas Muhammad serta keluarga yang suci..."


HARI KELAPAN BELAS


"Ya Allah....Sedarkanlah aku akan segala berkah-berkah diatas saharnya..Dan sinarilah hatiku dengan cahayanya & bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk mengikuti ajaran-ajaranya..Demi cahaya-Mu, Wahai Penerang Hati para arifin.."


bersambung....INSYAALLAH

Khamis, Ogos 11, 2011

Selagi Pintu Taubat Masih Terbuka

Assalamualaikum WBT, Salam Ramadhan & Salam 1Malaysia....

Dari Abu Musa R.A. dari Nabi Muhammad S.A.W berkata "Allah Azza wa Jalla membentangkan tangan-Nya pada malam hari untuk menerima taubat orang yang bersalah siang hari, dan membentangkan tangan-Nya siang hari untuk menerima taubat orang yang bersalah malam hari sehingga matahari terbit di Barat". Hadis Riwayat Muslim.

Allah SWT telah membuka seluas-luasnya pintu taubat bagi setiap hamba-Nya....Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun segala Kesalahan & Maha Penerima Taubat..
Bertepatan dengan bulan ramadhan yang mulia ini kita sebagai manusia yang lemah ini memang digalakkan memohon keampunan kepada Allah SWT. Maka jangan berlengah untuk memohon keampunan kepada Yang Maha Esa....Semoga kita diterima oleh Allah SWT sebagai hamba-Nya dan Rasulullah mengaku kita sebagai Umatnya...InsyaAllah.....

Ini bertempatan dengan Sabda Rasulullah SAW..."Pada Bulan Puasa (Ramadhan) Allah SWT telah membuka semua pintu Syurga & menutup semua pintu Neraka" Riwayat Ahmad...
Marilah kita bersama merebut peluang yang telah dberi oleh Allah kepada kita..agar kita semua dapat masuk kedalam Syurga yang penuh dengan nikmat yang tidak dapat dihutang banyaknya.....

Selamat Beramal......

Rabu, Ogos 10, 2011

Doa Ramadhan (Hari Kesepuluh - Hari Kedua Belas)

Assalamualaikum, Salam Ramadhan Kareem & Salam 1Malaysia....

Sabda Rasulullah S.A.W "Ramadhan itu terbahagi kepada iaitu pada permulaannya adalah rahmat. pertengahannya pengampunan (maghrifat) dan diakhirnya pembebasan dari api neraka"....

Alhamdulillah, sekarang kita semua sudah berada pada 10 Ramadhan 1432H hari terakhir bagi fasa yang pertama iaitu fasa diturunkan rahmat oleh Allah SWT..Adakah kita mendapat rahmat tersebut??? Hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui...semoga Allah menerima segala amalan kita pada fasa pertama ramadhan ini...InsyaAllah....
Berikut adalah kesinambungan dari entri bagi Doa-Doa Ramadhan....

HARI KESEPULUH
" Ya Allah, jadikan aku setara orang yang bertawakal kepada-Mu dan jadikan aku di kalangan orang yang menang di sisi-Mu...Ya Allah, jadikan aku di kalangan orang yang dekat di sisi-Mu Dengan Ihsan Mu, wahai tempat tuju orang yang bermohon.."

HARI KESEBELAS 
" Ya Allah, tanamkan dalam diriku KECINTAAN dalam melakukan kebaikkan dan KEBENCIAN dalam melakukan perbuatan maksiat serta fasik. Ya Allah, jauhkan aku dari kemurkaan-Mu dengan seksaan api neraka dengan pertolongan-Mu Wahai Tuhan yang menolong orang yang memerlukan pertolongan.."

HARI KEDUA BELAS 
" Ya Allah,hiasilah aku dengan penutup dan kesucian. Tutupkanlah diriku dengan pakaian kesederhanaan dan dan kerelaan. tempatkan dijalan keadilan dan keikhlasan. Aman aku dari setiap perkara yang aku takut, dengan penjagaan-Mu, wahai Penjaga orang yang takut..."

Amin Ya Allah......

* Ingatlah tanpa Kemerdekaan yang kita kecapi sekarang adakah kita akan dapat berpuasa serta beribadat dengan tenang...KIBARKAN JALUR GEIMLANG..dirumah, premis perniagaan, pejabat kereta & dimana sahaja.*

Isnin, Ogos 08, 2011

FADHILAT RAMADAN

ASSALAMUALAIKUM, SALAM RAMADAN & SALAM 1MALAYSIA....

Bulan Ramadan adalah bulan yang kesembilan dalam kalendar Hijrah...Dalam bulan ini juga kita dituntut untuk meningkatkan amalan yang baik serta yang sunat disamping tidak meninggalkan yang wajib serta tanggungjawab..Selain itu juga, kita juga perlu menjaga adab-adab serta tingkah laku kita sepanjang bulan yang mulia ini....Sekiranya kita tidak menjaga serta meperelokkan tingkah laku kita maka sia-sialah puasa kita & apa yang kita dapat hanyalah lapar dan dahaga sahaja...

Sebagai panduan kita semua marilah kita menghayati Sabda Rasulullah S.A.W " terdapat 2 kebahagian menanti sesiapa yang berpuasa kerana Allah SWT..Kebahagian yang pertama ialah ketika dia berbuka puasa dan kebahagian kedua ialah ketika dia menemui Maha Pencipta Allah SWT di hari akhirat nanti" Hadis riwayat Imam Ahmad..

Ahad, Ogos 07, 2011

Doa Ramadhan (Hari Keenam-Hari Kesembilan)

ASSALAMUALAIKUM, SALAM RAMADHAN & SALAM 1MALAYSIA...

DOA-DOA RAMADHAN

HARI KETUJUH
"Ya Allah, bantulah aku melaksanakan puasa & ibadah malamnya. Jauhkan aku dari dosanya, Berilah aku zikir untuk mengingati-Mu secara berterusan, dengan taufik (petunjuk-Mu), wahai pemberi petunjuk kepada orang yang sesat"

HARI KELAPAN
"Ya Allah, berikanlah aku berupa kasih sayang, kepada anak-anak yatim pemberi makanan, penyebar salam dan bergaul dengan mulia, dengan Kemuliaan-Mu tempat berlindung orang yang berharap"

HARI KESEMBILAN
"Ya Allah, sediakan bagiku sebahagian keluasan rahmat-Mu. Berikanlah aku petunjuk dengan ajaran-Mu. Bimbinglah aku menuju keredhaan-Mu yanh penuh dengan kecintaan-Mu, Wahai harapan orang merindu"

Khamis, Ogos 04, 2011

Doa Ramadhan ( Hari Keempat - Keenam )

Assalamualaikum, Salam Ramadhan & Salam 1Malaysia...

Bagaimana dengan sahabat2ku sekalian???
Adakah anda masih bertenaga untuk meneruskan PUASA anda???
Marilah kita sama menambahkan keimanan & ketaqwaan kepada Allah SWT sepanjang bulan RAMADHAN ini....INSYAALLAH....

HARI KEEMPAT
" Ya Allah berikanlah aku kekuatan kepadaku untuk melaksanakan perintah-MU, dan berikanlah aku kemanisan berzikir. Berikanlah aku kekuatan melahirkan kesyukuran dengan kemuliaan-MU dan jagalah aku dengan jagaan dan pelindungan-MU, wahai Tuhan Yang Maha Melihat..."


HARI KELIMA
" Ya Allah, tempatkan aku di kalangan orang yang sentiasa memohon keampunan. Jadikanlah aku hamba-MU yang soleh serta jadikanlah aku dari kalangan yang auliya ( orang yang mendapat keutamaan-MU ) yang hampir disisi-MU dengan kelembutan-MU, Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dari segala pengasih.."


HARI KEENAM
" Ya Allah, janganlah aku dihina dengan perbuatan maksiatku kepada-MU dan janganlah menyeksaku dengan balasan-MU. Jauhkan aku daripada sesuatu yang boleh mendatangkan kemurkaan-MU dengan anugerah dan bantuan-MU, wahai kemuncak keinginan orang yang berkeinginan.."

Marilah bersama amalkannya....

Rabu, Ogos 03, 2011

Doa Ramadhan

Assalamualaikum, Salam Ramadhan & Salam 1Malaysia....

Himpunan Doa Yang Boleh Diamalkan Sepanjang Ramadhan ini....

HARI PERTAMA
"Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa, ibadah malamku, ibadah orang yang benar-benar beribadah. Jagalah aku dan tidurnya dari orang yang lalai. Hapuskan segala dosaku Wahai Tuhan Sekelian Alam dan ampunilah aku Wahai Tuhan Yang Maha Pengampun Dosa...."

HARI KEDUA
"Ya Allah, dekatkan aku kepada keredhaan-Mu dan jauhkanlah aku dari kemurkaan dan pembalasan-Mu. Berikanlah aku kemampuan menbaca ayat-ayat Mu dengan Rahmat-Mu wahai Tihan yang Maha Pengasih..."


HARI KETIGA
" Ya Allah, limpahkan aku dengan kecerdikkan fikiran dan kewaspadaan serta jauhkan aku daripada kebodohan dan kesesatan. Sediakan bahagianku daripada kebaikkan yang Kau turunkan demi kemurahan-Mu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah dari segala dermawan.."

Sekian buat masa ini....
InsyaAllah akan sentiasa dikemaskini.....

Selasa, Ogos 02, 2011

Ramadhan Al-Mubarak

Assalamualaikum, Salam Ramadhan Al-Mubarak & Salam 1Malaysia....

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN

Ramadhan Kareem menjelma lagi....marilah kita sama meningkatkan KEIMANAN & KETAQWAAN kepada ALLAH SWT agar diberkati oleh Yang Maha Esa sepanjang bulan yang mulia ini....InsyaAllah...

Firman Allah SWT...

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana yang diwajibkan kepada orang-orang sebelum kamu, agar kamu betaqwa"... Surah Al-Baqarah ayat 183...

Berdasarkan Firman Allah SWT berikut dapatlah kita  memahami betapa pentingnya puasa didalam ISLAM...Allah SWT telah memerintahkan kita berpuasa agar kita dapat meningkatkan ketaqwaan kita.
Kita juga digalakkan agar bermaaf-maafan sebelum memulakan puasa & sepanjang Ramadhan ini...

Jesteru, peluang keemasan yang datang hanya sekali setahun ini tidak patut dipersiakan dan berlalu begitu sahaja tanpa berusaha untuk melipatgandakan ketaatan kepada Yang Maha Pencipta.Demi merealisasikan tuntutan ibadat pada bulan Ramadhan ini, setiap Muslim perlulah menyediakan program ibadat sepanjang bulan yang mulia ini...Perbanyakkan amalan-amalan sunat disamping tidak meninggalkan amalan-amalan yang wajib....

Akhir kata, saya menyusun 10 jari memohon ampun maaf bagi pihak saya & keluarga kepada para pembaca entri ini.....Salam Ramadhan 1432H & Selamat Berpuasa.....Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan...

Khamis, Mei 12, 2011

Petua Nasi Goreng Peroi...

Assalamualaikum WBT, Salam Sejahtera, Salam Muhibbah & Salam 1Malaysia....

Malam ini apabila bermukabuku "Facebook" ramai yang duk bercerita tentang makan...(sy pun sama gak)...
Apabila duk bercerita, komen mengomen tiba-tiba sy teringat lak 1 petua nie....Petua nie sy bljr ms menuntut ilmu masak masak kat Rawang sebuah cafe....Chef sy iaitu Chef Anuar selalu suruh saya masak nasi dlm jam 6 petang....sedangkan nasi utk malam mmg cukup...bila ditanya di cakap "utk buat nasi goreng esk"...sy pun buat je la apa yg disuruh maklum la asst chef kena ikut ckp chef kan....hehe

Bila nasi dh masak & sejuk dia suruh letak dalam bekas lepas 2 masuk dlm peti ais....Mula2 mmg rs pelik tp xla pulak nak bertanya...Akhirnya esoknya baru la sy tahu apa tujuan nasi 2 dimasukkan dalam peti ais..."Firdaus, kamu kalo nak tau, nasi goreng kalo nak elok n peroi bila makan mcm nie la....sejukkan dulu, lps 2 baru goreng." "tapi chef kan elok kalo disejukkan dgn cr suhu bilik je...tapi kenapa masuk peti ais" "blh jugak tp kita kan kat cafe nie semuanya nak cepat" sambil mengangukkan kepala....

Petuanya ialah sejukkan dulu nasi sebelum mengorengkannya.....kalo tidak nasi akan berketul2....

Resepi: Nasi Goreng Cina  ( 2 org makan )

Bahan-Bahan:
  • 2 mangkuk nasi putih yang telah disejukkan
  • 6 ulas bawang putih dipotong halus
  • 1 biji bawang merah dimayam
  • 2 biji telur ayam
  • 150 g isi ayam @ sotong
  • 1 mangkuk sayur campur
  • Minyak untuk menumis
  • Sedikit serbuk ayam
  • Garam secukup rasa

Cara memasak
  1. Panaskan kuali dengan minyak. Tumiskan bawang putih, bawang merah bila minyak panas.
  2. Pecahkan telur yang telah dibersikan dulu kacau hingga sebati dengan bawang.
  3. Masukkan isi ayam @ sotong & sayur campur kacau sehinga isi ayam lembut.
  4. Kemudian masukkan nasi dan goreng macam biasa.
  5. Tambahkan sedikit serbuk ayam gaul sehingga sebati serta masukkan garam secukup rasa.
  6. Bila masak boleh la dihidangkan dengan sup..
Nasi Goreng Cina bersama Kepak Ayam Bersos BBQ

Rabu, Mei 11, 2011

7 Langkah Bijak Berbelanja

Assalamualaikum WBT, Salam Sejahtera, Salam Muhibbah & Salam 1Malaysia....

Gaji tak cukup??? xdpt nak simpan??? xcukup duit la????
Inilah antara bait2 perkataan yang selalu diungkap oleh kita jika hendak berbelanja....mengapakah selalunya terjadi begini??? Adakah kita tidak membuat sebarang bentuk rancangan perbelanjaan??? Atau kita lebih suka mengutamakan yang tidak penting??

Berikut adalah 7 Langkah Bijak Berbelanja...

1. Berbelanja Secara Tunai Sahaja (Go Cash Only)
  • - amalan terbaik ialah dengan TIDAK menggunakan KAD KREDIT.
  • - berbelanja dengan menggunakan wang tunai sahaja.
  • - dengan mudah kita dapat melihat pengaliran wang tunai keluar.

2. Tetapkan Matlamat Jangka Panjang (Set Long-term Goals)
  • tetapkan 1 matlamat dimana anda selalu diingatkan agar tidak berbelanja berlihan demi mengejar matlamat anda tersebut.
  • sebagai contoh: Dalam 5 tahun anda ingin mendirikan rumahtangga, anda perlu menulis matlamat anda  di atas kertas & tetapkan tarikh serta jumlah simpanan yang anda ingin supaya anda tidak terbabas dari menggunakan wang anda dalam berbelanja.
  • letakkan matlamat ini ditempat yang senang dilihat seperti dicermin muka, meja pejabat, peti ais.
  • matlamat ini harus dibaca setiap hari kerana ia akan bertindak sebagai pengawal anda dalam berbelanja.
3. Bezakan Antara Keperluan Dan Kehendak! (Distinguish Between Needs and Wants)
  • adakah beg yang berjenama dengan kasut yang berjenama menjadi terikan kepada semata-mata atau menjadi keperluan anda?
  • sebelum membuat keputusan, anda haruslah berfikir terlebih dahulu. sekiranya dalam jangkauan perbelanjaan anda teruskan tetapi hanya sekadar memuaskan nafsu berbelanja anda ELAKKANPEMBELIAN kerana anda harus berfikir mengenai kesan yang akan berlaku kelak.
  • JUJURLAH kepada diri sendiri dalam berbelanja & beranilah berkata TIDAK kepada perkara-perkara yang tidak diperlukan pada masa sekarang.
4. Berbelanjalah Dengan Senarai Perkara Yang Diperlukan! (Shop with a List)
  • perkara yang amat mudah tetapi selalu diabaikan oleh kita semua.
  • sebelum keluar membeli belah PASTIKAN anda menulis perkara yang hendak dibeli.
  • sekiranya terdapat promosi yang tidak berkaitan dengan perbelanjaan yang telah dimasukkan di dalam senarai yang diperlukan anda harus berani katakan TIDAK.
  • membuat suatu senarai pembelian yang akan datang ketika berbelanja.
5. Berikan Peruntukan Untuk Diri Anda Sendiri! (Give Yourself an Allowance
  • lumrah kehidupan setiap individu yang berkerjaya yang menginginkan sesuatu yang baru setelah penat bekerja selama sebulan.
  • tengoklah semula bajet perbelanjaan anda & berfikirkan sesuatu jumlah yang sesuai untuk anda tetapkan bagi perbelanjaan anda sendiri.
  • sebagai contoh anda menetapkan RM 200 untuk membeli pakaian baru, menonton wayang, bermain bowling & sebagainya HENDAKLAH dalam lingkungan tersebut.
  • sekiranya anda telah menggunakan "Allowance" tersebut maka HARUSLAH anda BERHENTI dari berbelanja.
 6. Carilah Teman Untuk Keluar Berbelanja! (Find a Shopping Buddy)
  • jika anda seorang yang cepat dan mudah tertawan dengan promosi daripada jurujual, anda dinasihatkan untuk mencari seorang teman samada daripada rakan-rakan ataupun keluarga yang mampu untuk berkata TIDAK kepada sebarang tawaran yang di luar kawalan anda. Anda hanya dibolehkan ke luar berbelanja dengan syarat membawa mereka bersama, jika tidak jangan sekali-kali memberanikan diri keluar keseorangan, bimbang anda akan terjebak dengan kes terlebih berbelanja.
7. Meninjau Terlebih Dahulu Pilihan Anda! (Survey Your Selections)
  • perkara yang terbaik sebelum anda membuat senarai barangan untuk berbelanja adalah dengan meninjau terlebih dahulu harganya. 
  • dengan adanya teknologi internet, anda bolehlah menyemak senarai harga di laman web yang berkenaan dan membuat perbandingan harga. 
  • buat ulangkaji harga terlebih dahulu sehingga anda betul-betul yakin dan mendapat harga yang terbaik

Sekian, mohon mencadang....

Sumber petikan: I Luv Islam..

Selasa, Mei 10, 2011

Badan berbau......

Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Salam Muhibbah & Salam 1Malaysia...


Masalah bau badan....
Ramai diantara kita mempunyai masalah bau badan ini terutamanya kaun lelaki...Kadang kala masalah ini mendatangkan pelbagai pandangan negatif orang lain terhadap kita....Antara faktor masalah ini adalah:

1) Badan kita cepat berpeluh.
2) Penjagaan kebersihan badan yang diabaikan.
3) Menggunakan pakaian berulang kali.
4) Merokok

Adakah anda merasakan masalah ini tidak dapat dibendung....cukupkah sekadar dengan pemakaian pewangi @ mandi & menggunakan sabun yang wangi?????

Berikut adalah petua bagaimana mahu menghilangkan bau badan...
Petua Untuk Menghilangkan Bau Badan

Ambil sebiji timun muda. Kupas kulitnya dan basuh dengan bersih. Sapukan mentimun pada bahagian badan yang mudah berpeluh. Lakukan berulang kali selama beberapa hari setiap kali selepas mandi. Lama kelamaan bau badan anda akan hilang.
p/s: jgn lupa cuci pakaian anda setiap hari ye....



sumber: Petua Melayu Lama

Isnin, Mei 09, 2011

Jawatan Kosong.....

Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Salam Muhibbah & Salam 1Malaysia...

EDARAN RESTU SDN BHD (708237-W)

MAKLUMAN MENGENAI KEKOSONGAN JAWATAN.....

JAWATAN: PENGURUS ZON UTARA
KAWASAN PENANG, KEDAH & PERLIS

GAJI:
GAJI POKOK               : RM 800 - RM 1200
ELAUN PETROL          : RM 200 - RM 300

+ ELAUN TUGAS LUAR (SEKIRANYA ADA)

KELAYAKAN:

- WARGANEGARA MALAYSIA YANG BERUMUR 18-45 TAHUN
- LULUS SPM DENGAN KEPUJIAN BAHASA MELAYU, MATEMATIK @ MATEMATIK TAMBAHAN. LULUS MATA BAHASA INGGERIS & PERAKAUNAN
- BOLEH BERTUTUR DALAM BAHASA MELAYU & BAHASA INGGERIS
- MEMPUNYAI PENGALAMAN KERJA DALAM BIDANG BERKAITAN AMAT DIALU-ALUKAN.
- BOLEH BEKERJASAMA DENGAN PIHAK PENGURUSAN SERTA RAKAN SEKERJA YANG LAIN
- BOLEH BERKOMUNIKASI DENGAN PIHAK LUAR
- BERDEDIKASI DALAM MENJALANKAN TUGAS
- BOLEH BEKERJA LUAR KAWASAN
- BOLEH BEKERJA DENGAN PENGAWASAN YANG MINIMA
- MEMPUNYAI KENDERAAN SENDIRI & LESEN YANG SAH.

SEKIRANYA BERMINAT & MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI:
AHMAD FIRDAUS 017-3924357 / 013-5587086

* para graduan digalakkan memohon...
* keutamaan akan diberikan kepada mereka yang tinggal kawasan Penang, Kedah & Perlis
* kemasukkan segera AMAT DIPERLUKAN.

Perkahwinan.....

Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Salam Muhibbah & Salam 1Malaysia......

entri kali ini berkenaan Majlis Perkahwinan
AHMAD ISMAIL BIN ABDUL MALEK (abg penulis) & KAMISAH BINTI MUMIN.....

ISMAIL & KAMISAH


Tanggal 11.12.2010 bertempat Sandakan, Sabah tepat jam 9 pagi selamatlah diijabkabulkan kedua-dua mempelai dengan sekali lafaz sahaja....Alhamdulillah....semua berjalan dgn lancar....Majlis ini disaksikan oleh kira-kira 50 orang tetamu termasuklah sanak saudara pengantin lelaki seramai 25 orang yg kesemuanya dari Semenanjung Malaysia....selepas selesai majlis membatalkan wuduk...bermulah sesi bergambar seisi keluarga...
Aku Terima Nikahnya

mempelai bersama keluarga lelaki














Tepat jam 12 tengah hari, majlis santapan bermula....dengan kehadiran kira2 500 tetamu jemputan pihak perempuan majlis tersebut memang meriah....Perarakan pengantin memasuki dewan bermula dengan Laungan selawat Keatas Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.....selepas itu dengan paluan kompang & gendang...rombongan menuju kedalam dewan....wah meriah la ms 2....sebelum istiadat merinjs dimulakan bacaan doa mengambil peranan....na masa aku sy terkejut kerana namaku yg dipanggil utk membaca doa selamat.....

Time makan.....
dengan muka yang selamba....kami dengan selamba terus ambil makanan n duduk bersila diatas lantai....na buat mcm rumah sendiri pulak....tanpa menghiraukan org lain (perut dah lapor) kami meneruskan shja makan hingga selesai...Alhamdulillah kenyang....selepas semua selesai apa lagi terus je kami blah...hehe...
bersama mempelai


p/s: dh xde idea nak tulis.....akan dsmbug kpd entri majlis meyambut menantu nnt.....

EB's Wall: Poco-Poco Pada Pandangan Dr.MAZA

EB's Wall: Poco-Poco Pada Pandangan Dr.MAZA: "سم الله الرحمن الرحيم bismi-llāhi r-raḥmāni r-raḥīm Al-salāmu'alaykum WBT. 'TARIAN POCO-POCO SECARA ASASNYA HARUS' Prof Madya Dr Mohd A..."

Jumaat, Mei 06, 2011

KESIHATAN : 14 KAEDAH MUDAH LANSING

Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Salam Muhibbah & Salam 1Malaysia.....

Artikel kali ini berkenaan dengan kesihatan.....

Setiap dari kita mengimpikan sebuah kesihatan yang sempurna...namun kadang kala kita diserang dengan pelbagai penyakit...salah satunya adalah KEGEMUKKAN.....kegemukkan berkemungkinan berpunca dari masalah pemakanan & juga faktor genetik....Bagi anda yang mengimpikan bentuk badan yang langsing sila baca artikel ini & amalkan bersama....selamat membaca....(^_^)....

14 Kaedah Mudah Lansing....

1.MELETAKKAN KERETA & BERJALAN KAKI.
- sekiranya anda membawa kereta ke pejabat, pusat pembelajaran & pusat membeli belah, letaklah kereta anda ditempat yang selamat & agak berjauhan dengan pintu masuk kerana akan membolehkan anda berjalan kaki...pastikan anda sampai awal agar tidak terkejar-kejar...

2. MENGUNYAH SESUATU KETIKA MEMBUAT MANISAN ATAU MEMBUAT KEK.
- sebagai contoh kunyahlah gula2 getah agar dapat mengurangkan rasa untuk merasai manisan @ kek yang dibuat 2....

3. SIBUKKAN DIRI DI JAMUAN.
- sibukkan diri ketika menghadiri majlis kenduri perkahwinan @ keramaian yg lain seperti bertemu dgn para jemputan, sanak sedara @ membantu tuan rumah kerana dengan langkah ini akan menyebabkan fikiran kurang tertumpu pada makanan sahaja tetapi jangan hingga tidak makan langsung....

4. MEMINUM JUS BUAH-BUAHAN & AIR MASAK.
- sekiranya bersiar dengan famili, rakan serta teman rapat dan pergi untuk menikmati minuman bagi menghilangkan dahaga pesanlah minuman jus buah-buahan yang kurang manis...(tanpa gula)...
- sentiasa membawa air masuk kerana dapat menjimatkan perbelanjaan serta dapat menghilangkan dahaga...

5. BERSENAM.
- bagi mereka yang bekerja anda boleh melakukannya di pejabat semasa bekerja dengan senaman ringan serta selepas waktu bekerja.
-bagi suri rumah, penganggur anda juga boleh bersenam dirumah sahaja dengan menjadikan kerja harian anda sebagai satu senaman, seperti mengemas rumah, mengemop lantai, serta mengosok pakaian.
- bagi golongan pelajar anda boleh melakukannya sebelah pagi & petang sekiranya mempunyai waktu...
- lakukan senaman seminggu 3 kali & ambillah masa 10-30 minit bg setiap sesi.

6. SIBUKKAN DIRI DILUAR.
- pergilah bersiar-siar, membeli belah, bersenam & beriadah bersama keluarga, teman rapat serta rakan-rakan.

7. KELUAR PEJABAT WAKTU MAKAN TENGAH HARI.
- bukan untuk pergi membeli makanan tetapi pergilah membuat sesuatu yang berfaedah...bagi yang MUSLIM jangan lupa untuk menunaikan SOLAT ZUHUR...

8. AMBIL MAKANAN BERKALORI, MANISAN & COKLAT.
-skiranya ingin mengambil makanan berkalori tinggi, manisan & coklat hendaklah memasak dalam keadaan yang sedikit atau sekiranya diluar pesanan dalam kuantiti yang berpatutan...

9. BAWA SNEK
- ketika anda bersiar-siar bawalah bekalan snek yang berkhasiat. Anda boleh mengambil bila anda betul-betul memerlukannya.Dengan itu dapat mengurangkan nafsu makan anda & untuk singgah warung @ reston untuk menikmati juadah makanan. Boleh menjimatkan wang anda.

10. PENGGUNAAN ANAK TANGGA.
- sekiranya pergi membeli belah ke pasar raya, biasakan diri anda untuk menggunakan tangga berbanding dengan lif ataupun tangga bergerak.
- sekiranya dipejabat anda juga boleh melakukannya sekiranya pejabat anda berada ditingkat atas..
- jika pejabat anda berada tingkat yang tertinggi cuba lakukan ketika balik kerja sahaja.

11. PEMILIHAN MAKANAN KETIKA LAPAR.
- jangan memilih makanan ketika terlalu lapar kerana ketika dikhuatiri terjebak dengan selera makan yang tinggi.

12. BUAT KEK @ MANISAN DENGAN KADAR YANG SEDIKIT
- sekiranya membuat kek @ manisan buatlah dalam kadar yang kecil & sedikit cukup sekadar untuk keluarga anda.

13. JANGAN MAKAN MALAM
- jangan mengambil makanan terlalu malam. Waktu yang paling sesuai untuk makan malam ialah sebelum maghrib sekitar jam 6.30 petang. Jangan mengambil makanan ketika hendak tidur.

14. APABILA DIRUMAH
- letakkanlah buah-buahan bukan snek yang mempunyai tinggi kalori serta manisan yang mempunyai kadar gula yang berlebihan. Sekiranya ingin mengunyah ketika menonton televisyen atau menonton cerita ambillah buah-buahan kerana dapat mengurangkan pembentukkan lemak.

Berikut adalah beberapa petua yang mudah untuk diikuti.

Sekian, mohon berkongsi...

Sumber: Majalah Saji Tahun 2000.

“KUDRAT DITUNTUT ”

 
Muslimin yang di Rahmati Allah,
Saya berpesan kepada diri saya dan menyeru kepada sidang Jumaat yang dikasihi sekalian, marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah SWT dengan sebenar-benar takwa serta melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kehidupan kita diberkati di dunia dan di akhirat. Tajuk khutbah Jumaat pada hari ini ialah: “KUDRAT DITUNTUT”.

Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Pada 1 Mei setiap tahun kita akan menyambut Hari Pekerja atau Hari Buruh. Hari yang memperingati tentang kejayaan ekonomi dan sosial bagi golongan pekerja. Seorang pekerja ataupun buruh ialah mereka yang bekerja dengan menerima upah atau ganjaran dalam pelbagai bentuk, sama ada ganjaran itu tinggi atau rendah, berpangkat atau tidak, hakikatnya kita semua adalah pekerja. Kita bekerja berdasarkan matlamat yang sangat penting iaitu membawa perubahan daripada negatif kepada positif, lemah kepada kuat, mundur kepada maju dan terbaik kepada cemerlang.

Justeru, kudrat pekerja dituntut demi menjamin kecemerlangan dan kemajuan sesebuah negara di masa depan. Persoalan besar timbul ialah bagaimanakah cara kita untuk membawa perubahan menuju kecemerlangan ini?.Mimbar ingin menegaskan bahawa kecemerlangan tidak akan datang bergolek tanpa usaha yang gigih, tidak datang melayang tanpa tekad dan azam yang kuat. kecemerlangan seluruh warga pekerja memerlukan cara tersendiri untuk mencapainya. Selari dengan ajaran Islam, Allah SWT telah menegur umat manusia supaya berani membuat perubahan dalam semua aspek kehidupan. Sikap ini dikenalpasti memajukan lagi prestasi dan kualiti keinsanan seseorang.  

Firman Allah SWT dalam surah ar-Ra’d ayat 11:
Maksudnya: Bagi setiap seorang ada malaikat penjaganya dari hadapan dan belakangnya, yang menjaganya dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila dikehendaki oleh Allah keburukan kepada sesuatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolak, dan tidak ada pelindung bagi mereka selain daripada-Nya.

Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Kecemerlangan sesebuah organisasi terletak pada aset utamanya iaitu modal insan,  modal insan mestilah berilmu, memiliki kemahiran yang bersesuaian dan berfikiran strategik supaya sentiasa relevan dengan peredaran masa dan perubahan persekitaran. Perkhidmatan yang melangkaui jangkaan pelanggan adalah salah satu petanda positif. Pekerja mesti memiliki kemahiran yang bersesuaian bagi menghadapi cabaran semasa, tenaga kerja yang releven adalah satu daripada cabaran terbesar yang dihadapi oleh perkhidmatan masa kini.
Sebagaimana yang dimaklumkan bahawa tahap prestasi pekerja di negara ini amat membanggakan dan menuju sasaran ke sepuluh terbaik di dunia, namun penambahbaikan dari semasa ke semasa amatlah perlu bagi memperbaiki segala kelemahan yang dikenal pasti bagi mengekalkan kecemerlangan. Sebagai pekerja muslim kita mestilah menerapkan nilai-nilai Islam dalam pekerjaan seperti bersifat jujur, amanah, taat, tekun, dedikasi, bijak dan lain-lain lagi. Kita juga mestilah mempunyai tekad dan keazaman bagi menghadapi hari esok dengan lebih baik dari hari ini. Islam sentiasa mendorong, memberi motivasi dan menganjurkan umatnya bekerja, berusaha dan beriktiar dengan penuh ketekunan bagi mencapai kesejahteraan dan kegemilangan dalam kehidupan seharian. Ingatlah bahawa perubahan menuju hasanah (kebaikan) bermula dari dalam diri setiap individu. Para pekerja yang kurang berkemahiran perlulah mempertingkatkan keupayaan mereka. Jika tidak, mungkin ada di kalangan mereka yang kurang berkemahiran ini tidak lagi diperlukan dalam perkhidmatan.
Sebagai pekerja kita juga mesti berusaha seberapa daya untuk memberi sumbangan kepada kemajuan negara dan kesejahteraan masyarakat, kita mestilah memainkan peranan sebagai rakan  dalam mencapai kesejahteran bukan beban yang menyusahkan orang lain. Tingkatkan kemahiran, tambahkan pengetahuan hanya dengan cara inilah kita mampu untuk melaksanakan tugas sebenar sebagai khalifah di muka bumi ini. Allah SWT telah menetapkan dalam sunnah kehidupan bahawa kejayaan itu adalah hasil daripada kerja tekun dan dedikasi. Inilah antara maksud jihad yang dituntut oleh Islam.
Hadith Rasulullah SAW  yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi:

Mafhumnya: Sesungguhnya Allah azza wajalla sangat suka (bahkan cinta) jika seseorang daripada kamu, apabila melakukan kerja, maka dia bekerja dengan tekun.

          Umumnya manusia yang berperibadi cemerlang berjaya menyempurnakan tugasnya berdasarkan kekayaan ilmu pengetahuan, penghayatan dan pengamalan ilmunya serta melaksanakan tugas yang sentiasa mencapai atau melepasi ukuran cemerlang.  Mereka juga digambarkan melalui tingkah laku yang sentiasa berhemah, berbudi pekerti mulia, dan menerima tanggungjawab sebagai amanah sebagaimana firman Allah SWT 

 dalam surah al-Kahfi ayat 103-105:
Maksudnya: Katakanlah: Mahukah kami khabarkan kepada kamu akan orang yang rugi amal-amal perbuatannya?. Orang yang sia-sia usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul pada apa yang mereka lakukan. Merekalah orang yang ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan pertemuan dengan-Nya; maka gugurlah amal-amal mereka; maka Kami tidak akan memberi timbangan untuk menilai amal mereka, pada hari Kiamat kelak.

Berdasarkan maksud ayat ini dapat difahami mereka yang rugi itu termasuklah mereka yang tidak amanah. Sifat amanah adalah pakaian khalifah Allah SWT. Sebagai khalifah kita bertanggungjawab mengurus alam dan segala isinya supaya manfaat dan keberkatannya dapat dinikmati. Justeru, bagi memakmurkannya kualiti pengurusan dalam pelbagai aspek kehidupan sangat diperlukan. Kualiti tersebut adalah tuntutan bekerja secara profesional melalui perancangan yang strategik dari sudut masa, wang dan tenaga yang kesemuanya berteraskan nilai-nilai amanah dan integriti. Rasulullah SAW adalah contoh seorang pekerja dan pengurus yang unggul berkeperibadian tinggi yang sentiasa berusaha melakukan perubahan untuk maju dalam sektor pekerjaan.
Mimbar ingin mengingatkan bahawa sebagai individu yang menjadi warga kepada organisasi kita tidak dapat lari daripada menerima kesan perubahan ini. Jika kita tidak cepat bertindak menyesuaikan diri dengan perubahan ini dikhuatiri kita tidak akan mampu menyampaikan perkhidmatan seperti yang dituntut oleh masyarakat luar yang telah berubah mengikut persekitaran.Ingatlah bahawa bagi melahirkan organisasi yang gemilang, individu yang menggerakkan organisasi perlulah terlebih dahulu melakukan perubahan kearah kecemerlangan. 

Muslimin Yang di Rahmati Allah,
Mimbar mengajak saudara dan jemaah sekalian, marilah kita muhasabah diri, sejauhmanakah kedudukan kita dalam dunia pekerjaan ini?. Adakah kita telah membawa perubahan kepada diri, keluarga, organisasi, negara dan kepentingan agama kita?. Kita sebagai pekerja hendaklah bersyukur dan meneruskan usaha ke arah perkhidmatan cemerlang, bekerja dalam konteks amal soleh dan nilai-nilai murni bagi memastikan perubahan yang lebih positif terus dicapai.

Sekali lagi mimbar menyeru kepada seluruh umat Islam khususnya golongan pekerja, bersempena Hari Pekerja 2011 yang bertemakan: Pekerja Merealisasikan Tranformasi Negara, marilah sama-sama kita menanam tekad dan azam menghayati tujuan bekerja menurut Islam. Tingkatkan usaha ke arah yang terbaik, sentiasa memperbaiki prestasi kerja, berusaha melaksanakan pelbagai tugas, mempunyai sifat-sifat positif terhadap diri dan pandangan pihak lain, bersedia menerima teguran, saling menghormati dan bertolak ansur dan akhirnya peka kepada kehendak pelanggan serta perubahan persekitaran. Mudah-mudahan dengan cara ini segala kerja dan usaha kita diberkati dan diredai oleh Allah SWT. Mengakhiri khutbah pada minggu ini marilah sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalam 

surah at-Taubah ayat 105:
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad), beramallah kamu akan segala yang diperintahkan, maka Allah SWT. dan Rasul-Nya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada Allah SWT. yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan nyata. Kemudian Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.”


Petikan dari Koleksi Khutubah Jumaat, Jabakan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)......
Yang telah disampaikan oleh Y. Berbahagia Ketua Pengrah Jakim yang baru...bertempat di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya

Petua Untuk Selesaikan Masalah dalam Sebuah Hubungan

Assalamualaikum, Salam Sejahtera & Salam 1Malaysia.....

Pasangan Ahmad Ismail & Kamisah (sekadar hiasan)


Bagaimana dgn perhubungan anda semua...biasalah kita manusia biasa mmg ada kepincangan antra 1 sama lain.....tidak semestinya setiap masalah 2 tidak dpt diatasi....berikut adalah beberapa petua yg boleh diikuti & diamalkan.....

1. Tenangkan Diri - Jangan cepat sangat melenting tidak tentu hala bila ada masalah. Tak perlu nak tunjuk siapa hebat, anda atau dia. Itu tidak penting. Yang penting anda dapat berfikir secara bijak dan tenangkan diri.

2. Beralah - Kalau kena caranya pasangan anda boleh cair dan mudah-mudahan lembut balik hatinya jika dia sedang marah.

3. Dengar Luahan Hati Pasangan - Tabahkan hati dan cuba bersabar. Biarkan pasangan anda habiskan kata-katanya. Tunjukkan padanya yang anda prihatin dengan perasaannya.

4. Kawal Diri - Ada kalanya pasangan anda akan hilang pertimbangan. Lebih baik anda senyap dan kawal diri daripada berbuat sesuatu yang bercorak provokasi.

5. Jangan Merasa Hanya Kita Yang Betul dan Pasangan Anda Selalu Salah - Jangan sesekali letakkan kesalahan itu seratus peratus pada pasangan anda. Perlu ingat, setiap perkara yang jadi pasti ada puncanya. Fikir secara positif dan terbuka. Mungkin pasangan anda melakukan kesalahan disebabkan kelemahan anda.

6. Doa - Bersabarlah. Doalah mudah-mudahan Tuhan akan lembutkan hati pasangan anda dan anda sendiri juga akan berlembut.

cubalah bagi memastikan keharmonian antara pasangan anda.....

ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA

Khamis, April 28, 2011

Ujian Saringan HIV?? Apa pandangan ISLAM.....

Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Salam Muhibbah & Salam 1Malaysia.......

Dialog Kota Raya...hehe

Perempuan: Sayang, kita dah bertunang dah agak lama, apa kata kita langsungkan je pernikahan kita???
Lelaki: ermm....mmg boleh tapi kita kena buat sesuatu dulu....
Perempuan: buat sesuatu??? apa dia sayang...kursus kahwin ke???..
Lelaki: ye sayang intan payung....selain kursus kahwin kita kena jalani Ujian Saringan HIV gak....
Perempuan: Ujian saringan HIV??? mmg kena buat ke sayang....

Perhatian>>>>>
Kepada Bakal Pengantin sudah anda melakukan Ujian Saringan HIV?????

Ujian Saringan HIV adalah salah satu syarat yg telah ditetapka oleh pihak Jabatan Agama Islam negeri2 bg setiap pasangan yg beragama ISLAM melakukannya sebelum meminta kebenaran bernikah....

Apakah itu Ujian Saringan HIV???
ujian ini bertujuan untuk memastikan setiap pasangan yang mahu mendirikan rumah tangga bebas dari risiko dijangkiti virus HIV...

Adakah ujian ini dibenarkan dalam ISLAM....
berdasarkan Fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan adalah seperti berikut:

Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Kali ke-87 yang bersidang pada 23-25 Jun 2009 telah memutuskan........

1.  Ujian Saringan HIV bagi setiap bakal pengantin yang ingin berkahwinan adalah DIWAJIBKAN sebagai langkah bagi mengelakkan kemudaratan yang lebih besar kepada pasangan dan keturunannya....

Maka,

Berdasarkan fatwa tersebut maka setiap pasangan haruslah melakukan ujian ini terlebih dahulu sebelum permohonan pernikahan dilakukan disetiap Jabatan Agama Islam negeri masing2.....

Ujian hendaklah dilakukan di Hospital Kerajaan.... 

utk maklumat lanjut anda boleh melayari laman sesawang Kementerian Kesihatan Malaysia..... serta hujah mengenai fatwa tersebut boleh diekses dari www.e-fatwa.gov.my
  

Selasa, April 26, 2011

10 percakapan seseorg LELAKI....

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam muhibbah & salam 1Malaysia...

ini adalah entri "COPY & PASTE"....

1.Kalau lelaki kata: oklah wak, kita sembang lain kali yek
   Maknanya: memang kami bz pon.takde nk kias ape-ape.

2.Kalau lelaki kata: tak pe, saya tak kisah.
   Maknanya: memang kami tak kesah pon sebenarnye.takde nk perli or sinis-sinis.

3.Kalau lelaki kata:  kita kawan aje lah ekk..saya memang suka kat awak tapi saya suka sebagai kawan je.
   Maknanya: sebab lame sgt bkawan.dah tbiase.so,x leh nk develope feeling more than a friend.takde sbb laen.mase nak    dulu,korg yg jual mahal sape suruh kan.sori la ea.

4.Kalau lelaki kata: eh....u call ekk?sori.ttdo td.
   Maknanya: ye,memang kami tdo pon.

5.Kalau lelaki kata: lain kali je la kita keluar, i bz la sekarang ni...nanti i free i call u, kay?
   Maknanya: kami ade byk keje yang tertangguh.tolong la pham.jgn la pk -ve sgt.ape pon yg kami buat,utk future.

6.Kalau lelaki kata: i sebenarnya tak la memilih sangat.
   Maknanya: mmg kami tak memilih pon.kami pilih perempuan yg sedap mate kami memandang je.x semestinye kene lawa.

7.Kalau lelaki kata:i tak kisah penampilan u macamana pun.
   Maknanya: jangan la mekap sgt doe.pnat nau tggu.

8.Kalau lelaki kata: lain kali kita keluar lagi ekk? i kena balik cepat la...ada hal..
   Maknanya: memang lepas ni aku nk lg keluar ngan kau.

9.Kalau lelaki kata: saya suka perempuan yg mcm ni...mcm tu..bla...bla. ..bla..
   Maknanya: saya tipu je.saya tak kesah pon.lelaki tak detail nk pilih ape2 pon.saje nk bg awak mrajok.sbb awak somel        ble mrajok.kihkihkih

10.Kalau lelaki kata:u keje kat mana? as what?
    Maknanya:mintak-mintak la keje biase2 je.kalau keje besau.taste pon besau gak.hantaran besau.demand musti tggi     pnye.nk jage standard la kate kan.


*punye la senang nk pham ayat lelaki.direct je kan.so,jgn pk bukan-bukan ea.tata~

Isnin, April 25, 2011

Makanan Untuk Sarapan....

Assalamualaikum, Salam Muhibbah, Salam Sejahtera & Salam 1Malaysia 
 
Bijiran Sarapan Pagi
▪ Dimakan bersama susu rendah lemak dan potongan buah-buahan
- Membekalkan protin, kalsium, vitamin dan zat galian yang lain.
▪ Hidangan ini rendah lemak
▪ Mudah, ringkas dan cepat disediakan.
Paling sesuai bagi mereka yang sentiasa sibuk dan kesuntukan masa.

Emping
▪ Dimakan bersama susu rendak lemak dan buah-buahan segar/kering seperti kismis, kurma, dan prun.
▪ Hidangan ini kaya dengan karbohidrat kompleks dan serat.
▪ Membantu mengurangkan kolestrol dalam darah, dan juga melancarkan penghadaman.

Pelbagai Pilihan Sandwich
▪ Pilih roti paun meal penuh kerana kandungan seratnya yang tinggi.
▪ Contoh inti berkhasiat: Tuna dalam air, sardin, keju rendah lemak, telur rebus, mentega kacang, jem tanpa gula.
▪ Gunakan marjerin tidak tepu (bunga matahari, zaiton, jagung dan soya).
▪ Elakkan penggunaan mentega, mayonis dan susu manis.

Pelbagai Hidangan Mee/Nasi/Bubur
▪ Hidangan istimewa yang lengkap dengan karbohidrat dari mee/nasi/bubur.
Lebih berkhasiat jika ditambah dengan telur, isi ayam/daging/ikan dan sayur-sayuran.

Pelbagai Hidangan Ubi
▪ Semua jenis ubi merupakan sumber karbohidrat yang utama dan cepat mengenyangkan.
▪ Contoh hidangan ubi: Ubi rebus ubi panggan, ubi kukus, ubi lecek.
▪ Ubi juga boleh dimakan bersama inti seperti telur rebus, tuna dalam air, kacang merah dalam sos tomato.

Pelbagai Hidangan Telur
▪ Telur adalah sumber protin dan zat besi.
▪ Contoh hidangan telur: Telur rebus telur dada, telur 'scramble', sup telur, telur dadar berinti (isi ayam/daging/bawang dan sayur-sayuran).

Tambahan Untuk Buah-buahan
▪ Pisang, Buah Lai, Limau, Epel
▪ Jus Buah, Susu Kacang, Susu Rendah Lemak, Minuman Yogurt
▪ Roti Bun berinti, Biskut Tawar
▪ Kurma, Kismis, Prun
▪ Yoghurt



Sumber: Resepi Petua Melayu

Perak, Kedah, P.Pinang......

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam muhibbah & salam 1Malaysia.....

Perak Darul Ridzuan 20-22.4.2011......

Bergerak dari KL menuju ke kampung halaman.....setelah sekian lama tidak pulang ke kampung kali terakhir cuti Tahun Baru Cina yg lalu....perjalanan yang lancar melalui PLUS....singgah sebentar dirumah makcik saya di Jelapang, Ipoh...setelah minum petang bergerak ke Kuala Kangsar...Tepat 8 malam tiba disana....menikmati pemandangan malam disana sebelum ke Kota Lama Kiri rumah atokku (sebelah ibu)....maka bermalam lah dsana hgga fajar 22.4.2011...dh lame gak berjln2 di Kuala Kangsar (kuale kalo org kuale ckp) bsama ayh....jln ckt jmp org kenal, jln ckt jmp org kenal, wah kalah Tuan D.O la ayah aku nie......ramei bebenor yg kenai dia pun.....

Kedah Darul Aman 22-23.4.2011.....

Perjalanan bermula jam 10.00 pagi dari Kuala Kangsar...juga menggunakan PLUS sbgai jalan perhubungan...setelah 2 jam perjalanan rehat sebentar di R&R Gurun utk mkn tgh hari & menghilangkan penat....setelah 1 1/2 jam berehat maka pada jam 2.15 petang kami tiba di Alor Star, Kedah Darul Aman....Tujuan kami kesana adalah bagi menghadiri majlis pernikahan & persandingan sepupu aku di bandar tersebut....sebelum majlis pernikahan yang dijadualkan selepas solat Isyak sempat juga kami berkunjung ke rumah saudara mara disana....Pernikahan dijadualkan dilangsungkan di Masjid Al-Bukhary Jalan Langgar..setelah selesai semuanya...kami bergerak ke rumah Makteh aku di Jitra.....Keesokkan harinya bergerak dari Jitra menuju semula ke Alor Star utk majlis persandingan mempelai tersebut.....bersama sepupuku & rombongan sebanyak 6 buah kereta dgn kekuatan 30 org.....setelah selesai kami terus bergerak ke P.Pinang.....

Pulau Pinang 23.4.2011....

Bergerak terus ke bahagian pulau utk bertemu dgn Mak Penakan ayahku (tok sedara aku)....setelah terlena dirumah tok sedara lbh kurg 30 minit....kami bergerak menuju kebahagian Pusat Bandar.....menghirup udara malam disana, kami terus bergerak ke Pengkalan Feri....dlm perjalanan menuju ke bahagian Tanah Besar sempat gak bergambar atas feri (macam xpernah naik je...hehe)...sampai sahaja disana kami terus menuju kerumah sedara kami di Lorong Kubur, Butterworth....jam 10.45 malam bergerak balik...akibat mengantuk yang teramatlah sangat kami berhenti rehat di R&R Gunong Semanggol dgn memilih utk "check-in" di Hotel PLUS tersebut...

Perak Darul Ridzuan & Selangor Darul Ehsan 24.4.2011

Keesokkan paginya setelah segar n bersarapan kami mula bergerak pulang..singgah sebentar di Kuala Kangsar & kami meneruskan perjalanan ke Kota Warisan, Sepang, Selangor Darul Ehsan....Tepat jam 7 petang sampai kat rumah....


p/s: nak test jalan jauh dgn kereta baru....mmg best.....sehingga x sedar saya bawa dgn140km/j pada satu2 masa....

Perjalanan Mengejut....

Assalamualaikum, salam sejahtera & salam 1Malaysia....

Apa kbr anda semua???
Lama dah tak update blog nie...kesibukkan yg melanda & xde bahan nak tulis daaaaaaaaaaa......
Mungkin ada tertanya2 kemanakah sy menghilangkan diri????
Cerita kali ini tentang perjalanan yg mengejut....

Bermula pada 1 hari ketika aku sedang demam yg agak kuat....xblh bangun, xde selera mkn & asyik nak tdo je....apabila beransur sihat (mkn ubat) tiba2....dpt berita yg aku perlu ke SABAH.....maka dgn rs agak malas (maklumla badan rs sengal2) aku pun mencari tiket kapal melalui internet.....AirAsia mahal....Firefly tiket habis...MAS?? klik tempahan tiket....Alhamdulillah mgkin rzki aku masa 2...tiket sehala Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu hanya RM150 sehala.....eh murah gak....maka ms 2 terus la ambil utk 3 org....ayah, ibu n aku...maka berangkatlah kami kesana pada tanggal 3 April 2011.....

Semasa disana pelbagai urusan yg perlu dilakukan...antara memantau kerja pembaikkan kereta abang aku yg rosak teruk & terpaksa menukar enjin keretanya.....membuat pemeriksaan PUSPAKOM, pendaftaran no enjin baru di JPJ serta membawa kereta itu berjumpa dgn "PAKAR" di Pusat Servis....

Alang dah kesana apa lagi ambil peluang bercuti la kan....tp malang kebetulan pada masa yg sama abang aku ade kursus lak d Kota Kinabalu selama 3 hari....kalo kat KK 2 aku dah biasa sangat (3 tahun kat KK)...terperuklah kami di Hotel....nasib baik la pilih hotel dpn Airport....apa lagi aku pun buat la kerja mengira kapal terbang yg naik turun kat sana...dalam 1 jam hampir 25 kapal terbang yang naik turun kat KKIA....

akhirnya aku balik ke semenanjung pada 17.4.2011...juga dgn perkhidmatan MAS juga pada harga yg same....mmg mengejut betul perjalanan aku kali ini......

p/s: kpd sesiapa yg nak ke KOTA KINABALU sila pastikan anda mendapatkan maklumat dlu...byk brg murah kat sana & hati2 dgn brg seludup.....

Ahad, April 24, 2011

Semoga Berjaya....

ASSALAMUALAIKUM, SALAM SEJAHTERA & SALAM 1MALAYSIA

Apa kbr anda semua??? Saya harap semua berada dalam keadaan sihat sejahtera...

Semua kita semua sedia maklum apabila menjelangnya akhir semester bagi sesi pembelajaran anda di IPTA/S pasti akan menempuh suatu peperiksaan yang bakal menentukan kefahaman kita sepanjang sesi pembelajaran kita semua...Sehubungan dengan itu saya ingin menyampaikan sedikit kata-kata semangat buat anda semua...

KEJAYAAN YANG DATANG DENGAN USAHA ADALAH 1 KEMESTIAN
KEJAYAAN YANG DATANG TANPA USAHA ADALAH 1 KEAJAIBAN
KEGAGALAN YANG DITERIMA DENGAN USAHA ADALAH 1 HIKMAH &
KEGAGALAN YANG DITERIMA TANPA USAHA ADALAH 1 KERUGIAN...

Saya AHMAD FIRDAUS BIN ABDUL MALEK menyusun 10 jari memohon kemaafan kepada anda semua atas salah silap sepanjang kita berkawan & saya juga dengan penuh rasa kasih sayang telah memaafkan segala kesilapan anda sekiranya anda ada melakukan salah silap terhadap saya...saya berharap dengan kemaafan ini dapat membuatkan anda semua mendapat ketenangan semasa menjawab soalan peperiksaan nanti...
USAHA...DOA...TAWAKAL

SELAMAT MAJU JAYA BUAT SAHABAT-SAHABATKU SEKALIAN..
BUAT YANG TERBAIK..DAPATKAN KEPUTUSAN YANG CEMERLANG & MEMBANGGAKAN KELUARGA ANDA
JADILAH ANAK MELAYU YANG TIDAK LAYU DI TANAH MELAYU....

SALAM TAKZIM....
Firdaus Malek
(AHMAD FIRDAUS BIN ABDUL MALEK)
Kota Warisan, SepangBlogger Templates

Jumaat, Mac 25, 2011

Apakah Cinta???



Adakah anda mencintainya kerana itulah yang diinginkan semua orang?
Itu bukan Cinta, itu KESETIAAN.

Adakah anda tetap mengatakan anda menyintainya kerana anda tidak ingin melukai
hatinya? Itu bukan Cinta, itu BELAS KASIHAN.

Adakah anda menjadi miliknya kerana pandangan matanya membuat hatimu melompat?
Itu bukan Cinta, itu TERGILA-GILA.

Adakah anda memaafkan kesalahannya kerana anda mengambil berat tentang dirinya?
Itu bukan Cinta, itu PERSAHABATAN.

Adakah anda mengatakan padanya bahawa setiap hari hanya DIA sahaja yang anda fikirkan? Itu bukan Cinta, itu DUSTA.

TETAPI

Adakah anda tetap bertahan kerana campuran antara kesakitan dan kegembiraan yang membutakan dan tidak terfahami … menarikmu mendekati dan tetap bersamanya?
ITULAH CINTA.

Apakah anda menerima kesalahannya kerana itu bahagian dirinya dan siapa dirinya?
Jika demikian, ITULAH CINTA.

Adakah anda menangis kerana kesakitannya walaupun saat itu dia kuat?
ITULAH CINTA.

Adakah hatimu sakit dan hancur ketika dia bersedih?
ITULAH CINTA.

Adakah hatimu gembira ketika dia berbahagia?
ITULAH CINTA.

Adakah matanya melihat hatimu dan menyentuh jiwamu begitu mendalam sehingga menusuk?
Yang demikian itulah namanya CINTA.

sumber: Petua Melayu Lama...