Khamis, Februari 03, 2011

Alhamdulillah,,krn dpt bantu orang lain...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera....

Alhamdulillah...segala puji-pujian hanya utk ALLAH SWT...selawat & salam keatas Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W...kerana masih ada ruang utk menulis blog ini...

Bermulah sebuah kisah.....
Pada petang hari SELASA bersamaan dgn 1 Febuari 2011 hari cuti bagi warga Wilayah Persekutuan....kira2 jam 2.30 ptg telefon berbunyi....kring2....

aku : Hello...
telepon : Assalamualaikum...nie firdaus ke???
aku : Ye saya...sape nie?? (no xkenal)
telepon: Ini Kak Ina Rawang, kenal kan?? ape kbr?? ada kat mne??
aku : ooo akk....kat opis...nape kak?? ada hal ke??
telepon: akk rindu la hehe....
aku: ye la 2...hahaha (gelak kecik)
telepon: eh xde la...akk gurau je...sbnrnya akk.....ish....mcm mne nak ckp nie yek???
aku: eh....knp nie kak...ada mslh ke???
telepon: ermmm...mcm ne nak ckp nie....akk!!! akk!! nak minta tlg firdaus ckt blh x???
aku: nak mcm mne?? leh akk tlg jelaskan x???
telepon: mcm nie akk kan buat bisnes...tp akk ade mslh ckt la...
aku: bisnes ape??? ape mslhnye??
telepon: akk wat bisnes ABM utk sekolah2....akk kurg modal...sbnrnya akk ade modal org nak bg tp org 2 lak masuk hospital kena denggi....akk byk dpt order....tp kekurgn capital la dik utk wat pusingan...leh x adik tlg akk...akk nak pinjam RM 3000 dlu blh x???
aku: ooo...RM 3000!!! (nada terkejut)....byk 2....ermmm mcm ne la kak...bg sy ms dlu utk fikirkn benda nie...
telepon: ok...akk janji byr balik hari Selasa mggu dpn.....
aku: ok kak bg sy ms utk bncg dgn ayh n kwn saya....
telepon: akk mmg hrp firdaus tlg akk...
aku: InsyaAllah...

maka bermulah sesi perbincgn dgn ayh n rakan kongsi aku....
bincang2 punya bincang akhirnya dpt 2 kata putus....

kata putus 1:
Maaf xdpt tlg sbb kami pun kekuragn capital

kata putus 2:
boleh....apa salahnya tp kena wat hitam putih...

dlm jam 6.00 petang aku pun telepon la balik akk 2....perbualan kami:

aku: Assalamualaikum kak ina.....
kak ina: Waalaikumsalam...ye firdaus mcm mne???
aku: ada 2 kputusan....
kak ina: mcm mne 2??
aku: mcm nie....sy mmg xdpt tlg akk sbb kami pun kekurgn modal...kalo syrkt nak bg pinjam pun xdpt la sbb byk g yg belum selesai....tp kalo akn bg pinjam atas nama persendirian...
kak ina: Alhamdulillah....tapi sape ye nak bg pinjam 2....
aku: rakan kongsi saya....tp akk kena wat hitam putih n salinan utk kami....
kak ina: mmg pun...alhamdulillah...dpt gak akhirnya...ok firdaus bg nama, alamat n i/c org 2 akk wat surat perjanjian.....
aku: ok kak.....bla bla bla.....
kak ina: ok dh dpt...terima kasih ye firdaus...
aku: ok...same2....esk akk ambil duit ye...ermmmm nak jmp kat mne???
kak ina: esk akk ade urusan kat KL....kat Jln Duta...
aku: mcm nie la kak..kita jmp kat BANK RAKYAT Jln Tangsi....sy dgn rakan kongsi sy 2 tggu akk kat sna jam 11.30 pagi......

Maka jam 11.30 pagi 2 Februari 2011 kami pun jumpa kat sna...setelah semua selesai kami pun sain perjanjian 2...maka kami secara rasmi telah berjaya membantu peniaga bumiputra yang lain....

Puas rasa hati apabila dapat bantu org yg dlu pernah bantu kita.....

p/s: ini hny catatan shj...setiap bantuan yg melibatkan wang ada syrt n termanya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan