Isnin, Februari 07, 2011

8 jam

Blogger TemplatesAssalamualaikum......Salam Sejahtera.....

Kuala Kangsar Ahad 6.2.2011....12.00 tgh hari
Bertolak dari Plaza Tol Kuala Kangsar....bersama sahabatku Razif Abdul Rahim....
kami berkonvoi dgn dua buah kereta kedua-duanya keluaran Proton...
Proton Juara 1100cc Auto WKE 2523 & Proton Saga FL 1300cc Auto AHJ 8780....
sebaik sahaja melepasi plaza tol kira 10 300 meter kami telah terperangkap dlm kesesakan....
OH TIDAK......

nak sampai R&R Sungai Perak pun dkt 20 minit...fuhhh lamenye.....
"R&R sesak....Sila Teruskan Perjalanan"....arahan yg dikeluarkan oleh pihak PLUS.....
kami pun teruskan perjalanan....Alhamdulillah perjalanan lancar hinggalah ke Ipoh...
"xde jem la nie" aku ckp....tiba2 "Alamak nape x gerak lak depan 2"...kata ajib...
masa ini kami baru shja sampai dkt dengan persimpangan Lost World of Tambun...
Bermula dari situlah kenderaan mula bergerak perlahan....

"Aku lapor la" kata Ajib...
"Nak singgah mane...Simpang Pulai ke Tapah"...aku ckp
tgh berbual 2 rupa2nye ayah aku yg bw WKE 2523 berada disebelah kami...hon dibunyikan....
"Nak ke kudapan yg beli tadi" ayah ckp...
"Ntilah kat Simpang Pulai ambil" aku kata..ms nie Ajib yg bawak kereta......
jalan punya jalan ayah aku bergerak laju kehadapan....kami masih dibelakang....

"Firdaus......Kulangkahkan kaki ini....." nada telefon aku....
"X boleh masuk Simpang Pulai.....dah penuh..." ayah cakap...
"Ok....Kita terus ke Tapah...." balas aku....

Ketika ini jalan masih sesak.....bergerak perlahan....
jam 3 petang baru kami sampai ke R&R Tapah...
"3 jam br sampai Tapah....pergh lamanye..." Ajib cakap...
"Kalo x sesak td dh sampai KL pun"...balas aku...

1 jam kami berehat sebelum meneruskan perjalanan...makan, solat n isi minyak....
dari Tapah aku bawa keta AHJ 8780 2...jalan masih sesak...
Tepat jam 6 petang baru kami dapat keluar dari negeri Perak.....
itu selepas kami melepasi Slim River kerana bermula dari situ jalan 3 lorong....
kebayakkan kereta mula memecut kenderaan mereka...termasuklah kami 110-130km/j hehe...

memandangkan Ajib nak balik ke Johor maka kami memutuskan akan berjumpa dengan ayah aku di R&R Dengkil Elite Highway....kat sana pun dh jam 7 malam....
8 malam baru aku sampai rumah....
1 perjalanan yang lame....pernah juga dlu tapi hanya 5 jam masa 2 balik hari raya....
8 jam perjalanan ibarat dari Kota Kinabalu ke Sandakan....
Lamanye......

p/s: penat masih terasa.....

2 ulasan:

  1. dah pernah merasa,,,,penat arr sape yg bawa kereta manual..make sure tanki minyak full :)

    BalasPadam
  2. syorkan pada PLUS...buatkan flyover...

    BalasPadam